Monday, April 08, 2019

Perjalanan Penyusuan Nur Nawfa Haniyya Road To Diploma Done

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Alhamdulillah. Usia my Nawfa sudah menginjak ke 7 bulan . Maknanya sudah 1 bulan diperkenalkan dengan solid food. Banyak tertinggal nak tulis pasal si bongsu ni. Maklumlah maknya blogger suam-suam kuku sekarang ni tapi perjalanan penyusuan terakhir ni harus juga diblogkan sebab sudah tak ada peluang untuk mengulanginya selepas ini. 

Alhamdulillah sudah melepasi fasa pertama penyusuan . Bagi group ibu-ibu yang support penyusuan badan tempoh 6 bulan tu adalah diploma . Siap sijil lagi ni hah. Credit to fb Happy Breastfeeding Malaysia. Edited with Canva gitu. Tutorial Canva rujuk sini. 



Dek kegagalan anak pertama dan kedua untuk penyusuan badan sepenuhnya, saya bangkit mencari silap saya dimana-mana. Alhamdulillah Allah permudahkan jalan. Start dari awal mengandung lagi saya sudah amalkan surah Al Hujurat untuk memperbanyakkan susu badan. Memang sekali pam dapat sikit tak sampai oversupply tapi Alhamdulillah Allah cukupkan untuk my Nawfa. Saya memang mengepam kat cubicle je sebab jenis malas nak leceh-leceh ni. Saya pakai nursing cover dan boleh buat kerja sambil-sambil tu. 

Saya guna pam Lacte Duet . Dari awal mengandung dah beli. Sejenis tak boleh beli barang sedebuk macam tu so saya kumpul duit sikit-sikit. Alhamdulillah dekat due dah dapat pamnya. Berbunga-bunga hati tengok pam. Maklumlah sebelum ni guna pam manual dan yang elektrik yang biasa-biasa je. Kali ni sampai RM400 kan. Memang semangat lain macam gitu Allah buatkan rasa tu. Mungkin sebab dah last dan all out. Lepas operation nurse jagakan separuh hari. Bila saya naik wad tu terus saya minta my Nawfa. Itulah titik permulaan penyusuan untuk my Nawfa. Bila my Nawfa terkena prolonged jaundice tu tetap kuatkan semangat yang susu ibu memang terbaik dan hak anak sampailah sembuh kuning sepenuhnya masuk hari ke 56. 



Kelengkapan penyusuan yang saya angkut ke ofiz



Close up sket. Biasanya saya humban pam dan storage botol dalam tu . Beg tu ada 2 compartment. Bahagian atas boleh letak motor pam .

Hasil mengepam kat ofiz

Biasanya hasil lebih kurang sama jer iaitu antara 12-14 Oz


Siap-siap sukat dalam botol 2 Oz. Bagi yang tak cukup memang sambung pam kat rumah tapi jarang sangat lah. Setiap hari saya bekalkan my Nawfa 14Oz yang chiller dan fresh pam pagi tu dalam 3 Oz.Kalau balik kampung baru saya bekukan. Kiranya stok yang beku tu akan digunakan bila balik dari kampung. Begitulah. Memang mengais jugak. Dalam peti beku sekarang ni memang ada 2 botol je. hahaha. Menangis dengar kan tapi Alhamdulillah Allah cukupkan. Lagipun my Nawfa dah start makan. 


Sesi mengepam 3-4 kali sehari kat ofiz 


Kalau ada kursus kat luar, siap-siap mengepam dulu dalam kereta


Sesi pertama mengepam kat rumah pukul 5.30 pagi . Kadang terlajak sampai 6 pagi . Biasa ada je peneman cilik ni. Orang bangun dia bangun. 


Budak yang paling banyak minum susu Ummi


Ummi pun dah menggebu ni nak. Tunggu lepas my Nawfa 2 tahun kena start diet balik. huhuhu


Tengok la beza dia dari 3 bulan lepas. Alhamdulillah berat pun dalam berat yang disyorkan dalam carta. 

 ” Ya Allah, permudahkanlah segala urusanku, perbanyakkanlah susu untuk anakku, dan permudahkanlah perjalanan penyusuanku mengikut syariat yang telah Engkau tetapkan.” Amin.


Allah mengetahui akan apa yang dikandung oleh tiap-tiap ibu dan mengetahui apa yang kurang dari yang dikandung dalam rahim itu atau yang lebih. Dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan di sisiNya dengan kadar yang tertentu. Dia lah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata. Dia lah jua Yang Maha Besar, lagi Maha Tinggi (Yang mengatasi segala-segalanya) -Surah Ar-Ad 8-9

2 Comments:

  1. salam.. hai.. nk tny. mcm mna buat certificate breast feeding tu? lay out tu you creat sndri or ambik dr contoh? boleh ajar x mcm mna nk buat? 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya amik cert tu dari group fb Happy Breastfeeding Malaysia lepas tu saya edit guna canva. tutorial boleh rujuk sini http://www.elissmie.com/2017/11/website-untuk-buat-poster-instagram.html

      Delete

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)