Monday, January 07, 2019

Lawatan ke Kilang Percetakan Al Quran @ Nasyrul Quran

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Alhamdulillah berpeluang menyertai lawatan ke Kilang Percetakan Al Quran kedua terbesar di dunia di Nasyrul Quran Putrajaya selepas Kilang Percetakan Raja Fahd di Madinah. Saya pergi dengan kelab ofiz saya. Hari tu masa dalam pantang , geng muslimah taman rumah saya pergi. Ingat tak ada peluang dah. Alhamdulillah boleh pergi jugak. Lepas ni boleh bawak suami dan anak-anak pulak. Masuk percuma je. Digalakkan pergi dalam kumpulan sebenarnya.

Kitorang gerak dari ofiz dalam pukul 10 pagi macam tu dengan bas. Kami dibenarkan masuk untuk slot pukul 11 pagi. Bila dah sampai kami dibawa ke dalam dewan untuk briefing tatacara lawatan dan dibahagikan kumpulan serta penerangan serba sedikit berkenaan Nasyrul Quran. Ada tayangan video berkenaan Nasyrul Quran. Sebenarnya ada banyak proses yang perlu dilakukan untuk mencetak Al Quran ni dan semestinya proses terakhir adalah percetakan Al Quran yang hanya terdapat di Nasyrul Quran.

Selepas dibahagikan kumpulan, kami dibawa oleh Ustaz yang bertugas untuk menerangkan dengan lebih terperinci proses percetakan Al Quran. Lepas tu last sekali kami dibawa ke kilang percetakan. Tapi boleh tengok dari atas jelah. Pernah dibuka tahun lepas sekali masa hari terbuka dan menerima kunjungan seramai 7 ribu orang kalau tak silap pada satu hari tu. Rugi tak pergi kan. Kompleks ini mampu mencetak 1 juta naskah setahun untuk kegunaan dalam negeri dan luar negera. Di kompleks ini mencetak Al Quran dengan mushaf malaysia dimana motif yang menghiasi Al Quran di ambil dari seni yang terdapat di Malaysia mengikut negeri. 


Dewan yang kami briefing tu. Ralit tengok hiasan dalam dewan. Yang ni nama-nama Allah .99 Nama Allah ada. Yang ni sebahagiannya.


Ustaz yang mengiringi kami dan menerangkan proses percetakan Al Quran dari mula hingga proses terakhir. 


     Ni contoh motif Terengganu punya. Yang lain tak sempat nak snap sebab bateri dah kong. huhuhu.


Menarik kan.. Teliti sungguh

Sebelum balik kami perlu menyerahkan borang wakaf di kaunter dan diberikan senaskah surah Yassin yang telah diwakafkan. Alhamdulillah . Yassin sekali dengan Al Kahfi dan surah pilihan. 


Terdapat banyak tabung yang disediakan jika berminat untuk berwakaf


Penerangan berkenaan percetakan Al Quran oleh staf Nasyrul Quran.


Kilang percetakan. Kredit Bai

Kilang percetakan. Kredit Bai

 Gambar sebelum berangkat


Selagi bas tak sampai posing dulu

 Posing sementara menunggu masuk kilang


Posing sementara menunggu masuk kilang 

Posing sementara menunggu masuk kilang 

Posing sementara menunggu masuk kilang 


Posing sementara menunggu masuk kilang 

 Yang penting beg pam tak tinggal. Gigih mengepam dalam bas 2 kali. Alhamdulillah rezeki my Nawfa.



Untuk permohonan lawatan, sila hubungi/whatsapp:
016-718 2741 (Cik Afiqah)

atau memohon di:
https://www.nasyrulquran.com/lawatan-Nasyrul-Quran

Daripada Aishah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Orang-orang yang boleh membaca al-Qur’an dengan lancar dan tajwid yang betul, mereka sama taraf dengan malaikat yang merupakan utusan Allah dan mereka sentiasa berbakti dan patuh kepadanya, sebaliknya bagi orang yang boleh membaca al-Qur’an tapi tidak lancar dan tajwidnya pula kurang baik akan memperolehi dua pahala”.

(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

0 Comments:

Post a comment

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)