Wednesday, February 15, 2017

Pengalaman Bergelar Pesakit Visual Snow

Tak habis dengan penyakit saya ni. Semoga menghapus dosa-dosa kecil. Nabi Ayub diuji Allah dengan penyakit sopak pun 18 tahun. Apa lah sangat dengan penyakit saya yang baru beberapa bulan ni kan.Penyakit yang saya hidapi ni dinamakan Visual Snow. Pandangan bersalji gitu. Tak payah nak pergi luar negara tengok salji sebab dalam mata pun dah ada salji. Saya perasan penyakit saya ni bermula kerana terlalu lama mengadap komputer masa bahagian saya migrate kepada server baru tempoh hari dan terpaksa mengadap aduan sebanyak beratus-ratus sehari. Bermula dari sakit belakang leher . Lepas tu saya nampak cahaya dalam mata bila saya tutup mata. Berlaku pada sebelah mata sahaja iaitu mata kanan.


Visual snow, visual static, or persistent visual snow is a transitory or persisting medical disorder in which sufferers see snow or television-like static in parts or the whole of their visual fields, constantly in all light conditions, even visible in daylight, darkness and with closed eyelids.
Tak lama lepas tu, mimpi ngeri sedang berlaku pada mata saya. Saya nampak seakan-akan tv tanpa siaran diatas imej yang saya lihat. Atau seakan hujan kena kat cermin depan kereta sebelum kita wipe. Mula-mula saya ingatkan sementara jer. So saya ignore jer. Tapi lepas 3 hari tak silap, saya dah tak sedap hati dah sebab tak hilang-hilang. So saya terus pergi klinik UiTM pada 15/11/2016. Bila doktor cek, doktor cakap fasiliti tak cukup nak cek lagi details dan suruh saya segera jumpa pakar.Doktor cakap mungkin retinal dettachment ( retina koyak). Berdebar nya hoiii. Terus saya call DEMC dan KPJ Klang, dua hospital yang ada pakar ENT terdekat dengan ofiz saya. Alhamdulillah pakar ada di KPJ Klang pagi tu dan saya boleh terus walk in tanpa appointment. Tapi nurse tu cakap bawak teman sebab lepas buat ujian mata tu saya tak boleh drive sebab retina mata akan dibesarkan. Terus call suruh my hubby half day dan amik saya kat hospital. 


Hasil pemeriksaan pertama

Bila sampai, terus saya diberikan ubat titis dalam mata dan rehat lebih kurang setengah jam untuk perbesarkan retina mata . Tujuannya untuk pemeriksaan mata terperinci. Bila nurse datang cek mata saya lebih kurang setengah jam, retina dah besar. Memang mata jadi kelabu gila bila retina diperbesarkan rupanya. Dan lepas 4 jam baru kembali normal retina tu kata nurse tu. hahaha. Patut tak boleh drive. So bermulalah pemeriksaan mata dengan Pakar Mata KPJ. Mula-mula sapu gel atas mata, macam checkup mengandung tu tapi ni atas mata. Lepas tu dia macam scan. Satu lagi mesin macam nak cek mata nak buat spek tu tapi besar lagi macam kat bawah ni hah.


Bila doktor habis periksa. Pening pulak dia sebab hasil pemeriksaan, saya bebas kataraks, glaukoma dan retinal dettachment . Katanya mungkin akan hilang sendiri lepas ni . So dia bagi saya appointment untuk tengok perkembangan seterusnya dan bagi ubat titis jer. So balik dengan perasaan kecewa dan tidak puas hati sebab mesti ada tak kena dengan mata saya . Doktor tolonglah buat sesuatu. hahaha. Memang rasa down sangat sebab doktor tidak membantu kan. Masa mula-mula kena memang rasa stress yang amat sangat. Sebab mata tak kan nak tengok sebelah, mesti dua-dua kan, so memang nampak salji tu seluruh tempat la kan.Bila ko tutup sebelah mata, imej tu ada pulak dalam mata yang tertutup kecuali dalam gelap. Hilang terus tv tiada siaran tu. Tapi masa awal-awal kena , macam buta kalau dalam gelap.




Appointment seterusnya 21/11/2016

Saya pergi lagi jumpa doktor pakar tu untuk kali kedua tapi kali dengan penuh ilmu google di dada. hahaha. Penyakit saya ni sebenarnya hasil saya menggogle ajer . Saya dah cakap siap-siap, saya drive sendiri dan tak ada teman sebab kebetulan my hubby ada kerja hari tu memang tak boleh cuti . So doktor cakap akan test pada sebelah mata ajer. Sebelah mata boleh drive dia kata. Ok baiklah. Sebelum tu saya dah cakap saya dah google dan jumpa penyakit yang sama simptoms dengan saya yang dipanggil Visual Snow. Lepas dah dia cek mata saya lagi sekali, dia pun cakap memang OK. Jawapan yang sama saya terima. Kebetulan hari tu ada sorang lagi pakar mata , dah dua orang duk belek mata saya. Dan sama-sama google penyakit saya. Siapa kata doktor tak boleh google? Kata mereka saya pesakit mereka yang pertama dengan penyakit ni. Interesting to follow up. Lepas tu prescribe ubat kat saya dengan hasil google iaitu Acetazolamide . Saya tengok ubat tu jugak digunakan untuk rawatan epilepsy sekali. Makan dua biji sehari tak bangun sebab mengantuk yang amat . Terus saya stop dan follow up seterusnya saya tak pergi dah. Hahaha. Sekarang hampir 3 bulan saya mengidap penyakit Visual Snow ni dah saya dah tak rasa ianya menggangu dah mata saya. Kiranya dah serasi dan malas nak stress berfikir. Kalau dalam wiki tu memang katanya tak ada treatment lagi. Dan ada yang cakap boleh sembuh dengan urutan tapi saya pun tak tahu nak berurut kat mana . Kang elok mata boleh nampak, gelap gelita pulak sudah. Saya dah join banyak forum visual snow, ada yang dari kanak-kanak lagi kena. Ramai rupanya mengalami nasib yang serupa. 


Siapa ada pengalaman penyakit mata macam saya iaitu Visual Snow? 

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

5 Comments:

  1. Moga cepat sembuh... Apa kata amalkan petua orang lama... Selalu basuhkan muka dan mata dengan air rebusan daun sirih... Usaha la kan.. Mana tahu.. Itu je le petua yg sy tahu sbb mak sy sendiri buat petua tu dan matanya jelas lagi walau pun dh veteran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi masalahnya buka masalah mata tapi saraf mata dibelakang leher yang connect ke otak. Mata dan visual mata saya ok doc cakap. huhuhu

      Delete
  2. sebelah aje ke eliss? sabar ye eliss..tu ada hikmah tu..insyaAllah akan ok tak lama lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelah jer. tunggu miracle dan doa jer la ni. doc pun tak dapat membantu.

      Delete
  3. Tak pernah dengar nama penyakit ni. dugaan tu kak, apa-apa pun saya doakan semoga cepat sembuh ya. Saya singgah sini dan follow. jemput melawat blog saya jika berkesempatan

    One of the most beautiful hills in Malaysia One of the most beautiful hills in Malaysia https://anothersyed.blogspot.my/2017/02/nikmati-pemandangan-indah-di-bukit.html

    ReplyDelete

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)