Wednesday, September 24, 2014

Kenapa perlu korban di Kemboja pulak ?

Tu soalan pertama yang biasa orang tanya bila saya cakap pasal ibadat korban di Kemboja. Korang tahu tak kenapa perlu korban di Kemboja kenapa tidak di Malaysia jer kan. Jawapannya mudah sangat.Sebab umat Islam di Kemboja lebih memerlukan berbanding kita. Biasa berlaku di Malaysia selepas musim haji, peti sejuk penuh dengan daging korban sehingga disimpan berbulan-bulan. Alamak..Macam pernah terjadi pada saya pulak yer. Setahun daging korban duk dalam peti sejuk beku sampai lupa nak makan dah.Tapi kat kemboja nuh nak dapat sebahagian daging korban seperti mendapat emas yang sangat berharga nilainya. Mereka yang miskin hanya makan daging setahun sekali itu pun kalau dapat bahagian daripada korban dilakukan di kampung mereka.


Macam mana nak buat ibadah korban kat kemboja ni ? Jawapannya mudah sahaja. Korang tak perlu nak ke Kemboja belikan lembu atau kambing tapi pihak eQurban yang akan buatkan untuk korang. Semua urusan tempahan dan bayaran boleh dilakukan secara online dan yang paling best Pihak eQurban menyediakan sijil pengesahan untuk setiap tempahan yang dibuat . So , korang boleh melakukan ibadah korban tanpa was-was dengan eQurban. So korang tak der beralasan lagi untuk tidak buat ibadah korban ni.

Untuk lebih jelas lagi pasal ni, Saksikan video penjelasan mengapa perlu korban di kemboja dan aktiviti eQurban membantu umat Islam Kemboja di SINI.

 Untuk pesanan korban di Kemboja untuk tahun 2014 sila klik SINI. Tarikh akhir membuat pesanan adalah pada 30/9/2014. Korang jangan terlambat tau !!! Kalau tak mampu nak buat seekor, boleh korban 1 bahagian.  

1 bahagian lembu RM280.


1 ekor kambing RM550.

1 ekor lembu RM1960.


Tahun ini eQurban juga menyediakan perkhidmatan baru iaitu qorban dan aqiqah di MEKAH. Korban, aqiqah, dam & nazar di MEKAH. (Diurus oleh penanggungjawab di Mekah). 



1 ekor kambing RM400.

Pahala korban ni memang besar . Nabi s.a.w berpesan melalui hadisnya, “Tidak ada amalan yang dilakukan anak Adam pada Aidiladha yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada hari kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.” (Hadis riwayat at Tirmidzi dan Ibnu Majah). Demikian fadilat ibadah korban daripada perspektif ganjaran pahala. 

Jom bertindak sekarang !! Buat tempahan dengan klik pada banner dibawah yer :) 

Qurban & Aqiqah di Kemboja

6 Comments:

  1. ada duit lebih..leh la berkorban tahun ini ye. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu.. kalu x der kumpul utk tahun dpn dari sekarang yer..

      Delete
  2. setuju bila Eliss cakap psl kat Msia kebanyakan tak heran psl mkn daging tu. Kat Kemboja dan negara2 dunia ketiga, diaorg blh mkn daging pd hari raya korban je. Kami pernah buat Aqiqah utk anak ketiga di Kemboja juga.

    ReplyDelete
  3. Kenapa n3 Kak Eliss dan Kak Ad sama?? urmmm.
    n3 masyuk kah?? hehehehe

    ReplyDelete

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)