Friday, May 19, 2017

Kira Kalori Makanan Guna Template Excel Sedia Ada

Assalamualaikum semua ! Salam Jumaat yang barakah. Biasa hari jumaat jer JJCM @ elissmie. Tapi hari ni sebab dah insaf, kita share pasal Diet Kira Kalori. Hari ni hari kedua saya kembali mengira kalori setelah dua bulan berada di tahap plateau dimana berat tidak naik dan tidak turun sebab saya seimbangkan makan dengan puasa isnin khamis tanpa workout. hahaha. Kali ni semangat sket sebab ada geng diet walau 2 ketul jer, dengan sahabat baik zaman sekolah saya, Ana atau saya lebih suka panggil Mek Na. Mati saya kena kecam ni . hahaha. larikss..


Ni gambar kitorang pada tahun 2009 dan 2012. Tahun-tahun berikut tu tak payah cerita la. Sama-sama mengecil kami ni. hahaha .Kali ni saya teruskan diet kira kalori saya seperti sebelum ni. Dulu saya target 1KG seminggu. Memang setiap hari workout. Kali ni saya target workout 2 kali seminggu iaitu hari weekend so target saya 500 kcal dikurangkan setiap hari. Ingat nak zumba balik. 

Berbalik kepada topik asal pasal Kira Kalori Makanan Guna Template Excel sedia ada tu. Saya baru tahu minggu lepas bila saya nak buat kiraan untuk jadual pemakanan untuk Ana. So daripada manual kira, lagi semangat nak kira kalau ada yang pemudah cara. So bila nak guna excel tu, korang klik pada New. Lepas tu search template , meal plan. So pilih Meal planner. 



So ni lah yang terpapar. So kalau korang nak masukkan sendiri makanan yang lain, klik pada Setup tu. Untuk diet kira kalori, korang bahagikan potion tu kepada beberapa bahagian. So dalam ni dia bahagi siap-siap 4 kategori. Masukkan jumlah yang dikehendaki.
Bawah ni yang saya masukkan sendiri. Korang boleh rujuk website kat bawah.

http://www.fatsecret.co.id/
http://sususejat.com/cal/food_calorie_list_2.pdf
http://www.kalorimakanan.com/

http://www.moh.gov.my/images/gallery/publications/makan/panduannilai_kalori_2.pdf



So nak key in pergi ke Mon. Dia Kat situ korang masukkan lah apa yang korang dah makan tu .


Close up sket. Dia ada  drop down tu , so pilih makanan yang korang makan, automatik maklumat akan terpapar cuma korang kena masukkan ruangan Serv tu jer. Takkan pulak excel tu tahu apa yang korang makan pulak kan. hahaha


Kat sini la korang boleh nampak terlebih makan atau terkurang makan. Target 400 jer kalori untuk dinner sebab puasa bantai sampai 735. Kena top up lagi  makan merapu kan nak bagi cukup kalori. hahaha . Tak boleh makan kurang dari BMR yer. 

BMR saya : 1385 kcal
DCR  : 1904 kcal
mDCR : 1904- 500 kcal = 1404 kcal
Untuk turun 1 KG =  7700 kcal perlu dibuang 
7700/500 = 15 hari yang diperlukan untuk buang 1 KG . So kita tunggu result 2 minggu lagi yer . 
Patut lah berat saya tak turun tak naik rupanya BMR dan DCR dah sedikit. Memang kena workout ! hahaha. Tak sedar diri betul selama 3 bulan ni. 

Berat saya terkini : 18/5/2017 - Jumlah yang ingin dikurangkan 9.5 KG

Korang dah timbang berat badan ker ? Ada penurunan tak ? Jom sama-sama #misikurussihat #misikurusraya #misikuruscantik #semogaistiqamah


Dari Thariq bin Asy-yam r.a., katanya: "Seseorang itu apabila masuk Islam, lalu Nabi s.a.w. mengajarkan shalat padanya, kemudian orang itu diperintah supaya berdoa dengan kalimat-kalimat ini - yang artinya: Ya Allah, berikanlah kepada saya pengampunan, kerahmatan, petunjuk, kesihatan dan rezeki."
(Riwayat Muslim)

0 Comments:

Post a Comment

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)