Programmer by day & Lifestyle Bloggger

makhluk tuhan paling gojes atas muka bumi sedang gigih tulis komen. Terima kasih :)

Friday, May 12, 2017

5 Aktiviti Menarik di Sabah #MYTravelAdventure

Hari ni nak tulis pasal pengalaman melancong dalam Malaysia. Pengalaman paling berharga adalah ke Sabah. Harus kena ulang lagi sebab masa kitorang pergi tahun 2015 dulu, gempa bumi baru jer berlaku , so banyak tempat yang kitorang tak dapat cover. Semoga ada rezeki lain kali , boleh pergi sekali lagi. Sekarang saya nak kongsikan antara 5 aktiviti menarik yang wajib korang buat apabila berkunjung ke Sabah. Apa-apa , jangan lupa booking hotel dulu , nak mudah booking ajer dengan Traveloka. Dulu kitorang stay kat Grand Borneo Hotel yang terletak dalam 1Borneo Hypermall, pusat membeli-belah terbesar di Sabah. Cuma 30 minit dari Lapangan Terbang Kota Kinabalu. 

Berikut adalah 5 Aktiviti Menarik di Sabah yang korang perlu cuba : 



1) Snorkeling di Pulau-pulau sekitar Sabah

Ini yang paling menggamit kenangan sekali bila berpeluang ke Sabah. Memang Sabah terkenal dengan pulau-pulau yang cantik. Pasir putih dan air yang membiru. Pengalaman snorkeling yang mengujakan apabila melihat batu karang dan ikan yang bewarna warni . Siapa yang suka scuba, aktiviti tu pun boleh dilakukan di pulau sekitar  Sabah.  Antara pulau-pulau yang menarik yang saya sempat lawati adalah Pulau Manukan dan Pulau Sapi .





2) Makan Makanan Laut di Dataran Todak

Sabah ni boleh dikatakan syurga makanan laut. Siapa yang tak suka makan makanan laut di Sabah sangatlah rugi. Sebab makanan laut kat sini , dah la segar malah harga pun murah berbanding Semenanjung. Tak menyesal cuba lobster yang sedap tu. Sekali sekala dapat makan kan. Antara tempat makan yang wajib korang kunjungi adalah Dataran Todak. Pilih sahaja makanan laut yang korang suka dan masak masakan yang korang gemari. Bagi saya, Lobster Cili yang paling win. 


3) Menyaksikan Pertujukan Buaya dan beri buaya makan di Taman Buaya Tuaran


Kat Taman Buaya Tuaran, kami sempat menyaksikan Pertunjukan Buaya.  Suatu pengalaman yang mengujakan tatkala melihat aksi pekerja di Taman Buaya Tuara berjaya baring dan mencium  buaya . Tapi jangan korang cuba pulak aksi mereka yer. Mestilah diorang sudah menjadi penjinak buaya terlatih. Bukan itu saja, kat sini pun korang berpeluang memberi buaya makan makanan yang disediakan oleh pihak Taman Buaya Tuaran. 




4) Beli Cenderahati di Pasar Kraftangan , Pasar Malam Kampung Air dan Pasar Ikan Masin


Wajib beli cenderahati bila melancong kan untuk kawan-kawan dan diri sendiri tanda kenangan pernah datang ke Sabah. Tempat yang sesuai untuk beli barangan cenderahati seperti keychain, gelang mutiara ada 2 pilihan samada di Pasar Kraftangan atau Pasar Malam Kampung Air.  Untuk beli ikan masin atau ikan bilis sabah adalah di Pasar Ikan Masin. Korang boleh request untuk dibungkus terus dan senang nak bawa ke lapangan terbang.




5) Melawat Rumah Terbalik Sabah


Penutup jalan-jalan di Sabah , tak sah kalau tak singgah di Rumah Terbalik Sabah. Tapi gambar tidak boleh dirakam di dalam Rumah Terbalik ni. So kalau korang nak tengok apa yang terbalik dalam rumah tu, korang kena pergi sendiri lah nampaknya. Selain itu, dalam rumah tersebut juga ada Muzium 3D. Kat dalam ni korang boleh bergambar sampai lebam. Kat luar rumah terbalik pun ada juga tempat yang boleh bergambar kenangan tanda korang sudah sampai di Rumah Terbalik Sabah. 


#MYTravelAdventure – What’s your local travel story?



Join #TravelokaMY today in this #MyTravelAdventure and tell the world your local Malaysian travel story. How to join? Find out here.

Dah baca jangan segan-segan Like entry ini yer :) Tq

0 Comments:

Post a Comment

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)