Wednesday, June 08, 2016

Serama Negeri buat pencinta Ayam Serama

Awal tahun 2009 , kami bertiga (Haslizan, Ramesh dan Dinend) mula berjinak-jinak di dalam dunia Ayam Serama.Pada awalnya kami hanya membeli dari para pemilik serama yang lain dan  cuma memiliki beberapa ekor ayam serama sahaja. Dengan minat yang mendalam tentang serama,  kami mula mempelajari ilmu membela serama dengan betul agar tidak berlakunya perkara-perkara yang tidak dingini tentang serama.




Uniknya serama ini pada kami bertiga adalah ianya seekor ayam kacukan dari beberapa spesis jenis ayam barulah terhasilnya serama yang berkualiti.Setelah kami belajar selok belok tentang serama, baru kami yakin dan membeli ayam-ayam yang berkualiti untuk dibela dan menyertai pertandingan.Seawal tahun 2010 kami di Serama Negeri menyertai pelbagai pertandingan dalam negara.Dengan minat dan kesungguhan,  kami sering menang dalam pertandingan dan dengan itu lah jiwa serama amat tinggi dalam diri kami.





Ayam serama yang agak manja dan jinak ini dikatakan haiwan yang mudah rapat dan boleh di belai.Nilai seseekor serama  bergantung pada pencapaian dalam pertandingan serama.Apabila sesekor ayam yang kerap menjuarai pertandingan pembidaan pada nya akan bermula.pada kami ayam yang sering kali menang dlam pertandingan,kami akan kacukkan ia dan mencari induk yang berkualitu,agak penurunan anak di setiap generasi keluar dan ada bakat yang akan di ketengahkan.Seekor anak serama bergantung pada nilai kecantikan dan nilai keturunannya.Apabila salahsilah keturunannya yang sering kali menang,ia turut mempengaruhi harga seseekor baka.Baka atau jenis serama ada banyak dan ianya bergantung kepada minat individu tersebut.Di Serama Negeri kami mengutamakan baka kubing(raja alam) kerana ia adalah ayam pertama kami yang sering kali menang di pertandingan.



Raja Alam (Nature King of GSN)

Terbaru kami di Serama Negeri, kami sedang mengeluarkan anak-anak dari baka saudara Kie Tanjung Musang dan saudara Mie Kebab Penang.Dalam hasil kacukan antara kedua baka ini adalah yang dikatakan patern terbaru dari segi warna kuning cair atau kuning keemasan,memiliki ekor putih atau kelabu,setiap anak keluaran ini agak laris di pasaran sekarang.


White Dragon @ Naga Putih (Sold to AM Salak Tinggi)

Pada kami serama bukan hanya sekadar hobi yang menguntungkan.Nilai seekor anak serama yang berkualiti tinggi seawal umur 2 bulan  boleh mencecah  antara 350-800 seekor.Harga bergantung pada umur dan potensi seseekor serama itu sendiri.Anak serama yang biasa nilai nya juga murah.Serama boleh  mencecah harga puluhan ribu ringgit,dan tidak di nafikan hobi serama tidak merugikan.


Zan (Serama Negeri) with President of Serama Club Belgium


A group of Serama Club Belgium members visited Serama Negeri in 2011

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan ayam serama , boleh berhubung terus dengan pemilik Serama Negeri :

seramanegeri.com

FACEBOOK :https://www.facebook.com/rndcapitallogistics/?fref=ts

INSTAGRAM :https://www.instagram.com/seramanegeri/

YOUTUBE : https://www.youtube.com/user/ramesh086/videos



* This is sticky note advertorial entry. Sila skroll kebawah untuk entry yang terbaru  :) Advertise here

p/s:

Ada tak sesiapa berminat nak mengiklankan blog peribadi  atau blog bisnes serendah RM 36 setahun disidebar ? Terendah dipasaran. Tak dapat kat belog lain punya . Kalau beriklan  setahun keatas, korang akan dapat satu write ups yang bernilai RM50 secara PERCUMA.Tiada Banner? Boleh saya designkan  sekali siap animation seperti contoh kat sini atau sidebar.


2 Comments:

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)