Wednesday, June 15, 2011

Jatuh cinta sama Azzam pulak | Ketika Cinta Bertasbih

Malam tadi, dapat SMS dari Long aku cakap Nur Kasih versi indon kat #114 (TV Al hijrah ) dan dia suh buat review filem ni kat belog :p Makanya terhasillah satu entry untuk hari ni.



Korang dah pernah tengok movie ni ? Bagi yang belum tengok Nur Kasih The Movie, aku rasa baik korang layan citer ni ajer lah tapi bukan dipanggung la sebab citer ni dah lama tayang pun :p Kena cari VCD lah :p Pastikan yang ori yer.

Mana persamaan Nur Kasih dengan Ketika Cinta Bertasbih? Persamaannya mungkin dari segi islamik dan konflik cinta tapi tak der orang bercinta pun dalam filem ini :p Ianya berlatarbelakangkan kehidupan pelajar di Mesir.Penuh unsur keagaamaan dan dakwah la.
Rating untuk movie ini adalah 9/10 sebab aku tak puas hati dengan endingnya. Ingatkan Azzam akan berkahwin dengan Anna..Mungkin terjawab dalam Ketika Cinta Bertasbih 2. Siapa ada DVD, bagi aku pinjam..Tambah-tambah bila aku baca ulasan ini..lagi aku tak sabar nak tengok :p


 Siapa ada DVD angkat tangan laju-laju ??



Hero Ketika Cinta Bertasbih.


Filem ini adalah adaptasi dari novel Habiburrahman El Shirazy. Aku pernah baca tapi sudah ingat-ingat lupa..Nanti aku pinjam Kak Long aku balik :p

Antara dialog yang menarik dalam Ketika Cinta Bertasbih :-

"Saya ingin mengutarakan syarat untuk pernikahan ini.."

Syarat 1

"Keseluruhan diri saya akan menjadi halal kalau dipenuhi oleh org yg mahu bernikah dgn saya, Saya harus tetap tinggal disini."(tempat tinggal orang tuanya)

"Saya mahu dinikahi.Tapi dgn syarat..selama saya masih hidup dan masih bisa menunaikan kewajipan saya sebagai seorang isteri maka suami yg mahu menikahi saya tidak boleh bernikah dengan wanita lain."

"Saya hanya ingin seperti fatimah puteri nabi yang seumur hidupnya tidak pernah dimadu oleh Sayiddina Ali bin Abi Talib suaminya..
Saya ingin seperti siti Khodijah yang selama berumah tangga dengan rasulullah S.A.W. juga tidak pernah dimadu..sungguh saya tidak haramkan poligami, tapi inilah syarat yang saya ajukan, jika dipersetujui akad nikahnya bisa dirancang untuk dilaksanakan..jika tidak disetuju tidak apa-apa, silakan bakal suami yang ingin menikahi saya menikah gadis2 lain yang mungkin bersedia tanpa mengajukan apa2 syarat,,,

Peneranganya korang boleh baca kat sini : credit to source


11 Comments:

  1. Hi Eliss,

    tetiba je 'ter'lalu blog u masa tgh blogwalking...yes, cerita ni memang best sgt...dun worry, ketika cinta bertasbih 2 akan memberi happy ending..mmg tragic kisah cinta dorg ni..especially cerita ni dilakonkan oleh student2 kat mesir sana, meaning dorg ni bukan pelakon komersial macam ayat2 cinta tu..habiburrahman sendiri pun berlakon gak dlm cerita ni, dia jadi pakcik anna kat mesir tu..
    adik sya yg belajar kat indon yg bwk balik cd, tapi dah dipinjamkan kat org2 lain so, xtau dok mana dah..saya pun jatuh cinta gak kat azam ni...sampai husband pun nk bagi anak kitorg nama abdullah khairul azam...hahaha...enjoy the movie ya

    ReplyDelete
  2. drama berisir di apun bets jugak, wpon meleret2. i dh siap tgk untuk 2nd season punya..best woo

    ReplyDelete
  3. huhuhu, mmg tak pernah tgk gitu.
    ;((

    ReplyDelete
  4. uhuhuhu! ieda pon tgk semalam, best kan :)

    ReplyDelete
  5. pernah terbaca pasal sinopsis ni..nak tgk gak la..

    ReplyDelete
  6. uii,..aku setuju. sama mcm konsep nur kasih.

    selamat menonton!

    ReplyDelete
  7. tengok2..nt ada yg ke 2 ehh..mmg frust btl endingnyer tp dh bc buku mmg tau dah apa endingnyer cuma igtkan dalam movie tu citer smpi abis

    ReplyDelete
  8. Aritu msa sy tgh pntang layan DVD cite ni laa.. Jatuh Cintan tba2.. melayang2 fikiran tgk Kharul Azzam ni..chehh he he..

    Lg satu, cite ni lebih islamic dari cite ayat-ayat cinta yg ada cium-cium tu..heheh ..

    ReplyDelete
  9. ramai betul yang minat citer ni

    ReplyDelete
  10. KCB 2 best..happy ending.. CD tu saya xde..tp klau nk download/tgk online, InsyaAllah bley tolong.. :)

    ReplyDelete
  11. Salam

    Saya ada menjual DVD KCB 1,2 dan Spesial Ramadhan. Sila hubungia saya jika berminat memilikinya.

    Emel: niagabudi@gmail.com
    Blog: http://niagailmubudi.blogspot.com
    Telefon: 013-5352883

    ReplyDelete

Terima kasih yer korang tinggalkan komen. Jika ada kelapangan me reply ok !

xoxo,

Eliss

 

Blog Design Here Edited by Elissmie.com Copyright Reserved © 2006- Disclaimer Comments (RSS)